QAISARA HANA,FLY!

Thursday, April 28, 2011

...sambungan EXAM FEVER (PART 2)





Ketika kelas prep berlangsung pada malam itu, Qaisara Hana sukar menumpukan perhatian kepada bacaannya. Mindanya acapkali mengulang tayang pertemuan antara dirinya dan Akif Rayyan tengah hari tadi. Spontan dia menggelengkan kepalanya tanda ingin mengusir ingatan tersebut jauh dari fikirannya namun tidak berhasil.

Fikirannya kembali melayang kepada perbualannya dan beberapa orang sahabatnya ketika dia berada di menengah rendah dahulu.

“Ara, lelaki macam mana taste kau eh?” Luna tiba-tiba bertanya, menyebabkan rahang Qaisara Hana, Myara dan Arissa jatuh.

Serentak keempat-empat sahabat itu tergelak.

“Beb, apasal tiba-tiba tanya Ara soalan luar sillibus ni? Out of nowhere lak tu,” respon Arissa.

Luna mengangkat bahu sambil berkata, “Random. Just wondering,” balas Luna , ignorant.

“Oh ya, we have kinda a funny conversation here. Haha. Kelakar la kau ni Luna. Okay, okay. I won’t evade the question. Lelaki yang Myara suka cukuplah dia tu seorang yang gentleman and neither ignorant nor arrogant.  I think I can live with this type of guy.” Terang Myara ringkas.

“That’s all?” serentak ketiga-tiga mereka bertanya.

“Yes,”

“Rotate. Next.”

“It should be you Luna!” Qaisara Hana menjerit kecil.

“Ok fine, aku suka lelaki yang romantik, pandai main gitar, sangat aktif in sports, all-rounded, educated , ada manners and sekepala la dengan aku. Okay, that’s enough.” Senarai Luna sambil tersenyum, mungkin membayangkan lelaki idamannya.

“So, Rissa?”

“Hurm, dalam kepala aq dia ialah seorang doctor paediatrician, so dia boleh mix well dgn kanak-kanak so easily. Suka kucing like me do, lagi tinggi dari aku so bila dia peluk aku, kepala aku akan terletak kat dada dia, gentleman and oh! Not to forget mestilah sedap mata memandang J,” ulas Arissa sambil matanya dikebilkan beberapa kali.

“Euwww!” serentak, respon Qaisara Hana, Myara dan Luna.

“Qa-ish?”

“Err, guys. Aku chow dulu! Byebye!” Qaisara Hana membuat mock sign sebelum membuka langkah seribu meninggalkan rakan-rakannya di belakang.

“QA-ISH!!!!!!!!”


                                                                                ***

“Ha, kantoi termenung! Ingat apa ha?” Qaisara Hana tersentak apabila dikejutkan dengan suara seseorang. Berterabur mencicit-cicit memorinya lari meninggalkannya yang terpinga-pinga kehairanan. Hairan? Kenapa hairan?

“Hei Akid! Terkejut boleh tak? Kau buat apa kat sini? Ni kan kelas aku?”
“Wo, wo  relax der. Aku jumpa Alex tadi, nak pinjam nota dia then aku ternampak kau sorang-sorang kat sini. Termenung pulak tu. Ingat marka ey?”

“Marka otak awak. Teringat kat Luna,Arissa and Myara lah. Rindu pulak kat depa.” Qaisara Hana menongkat dagu memandang ke luar tingkap, ke langit yang disaluti kegelapan malam.

Rindu dorang je? Aku kau tak rindu ke? Aduhaii, cantiknya si Qa-ish ni kalau dipandang dari tepi. Qa-ish! Pandanglah sini adinda oi.

“Oh mak adinda!” tiba-tiba Akid Zafran melatah dek kerana terkejut.

“Adinda? Apakah??” tanya Qaisara Hana kehairanan.

Alemak, ter ‘melatah’ pulak aku depan si Qa-ish ni.  Tak guna kau Akif Rayyan!.

Akif Rayyan! Mata Qaisara Hana terpaku memandang Akif Rayyan yang berada di belakang Akid Zafran.

“Erk, sorry Qa-ish. Buat kau terkejut je bila aku melatah tadi. Dulu aku suka usik Ayie sebab dia suka melatah, last-last melekat pulak kat aku,”

Mata Qaisara Hana beralih kepada Akid Zafran, riak wajahnya kelihatan blurr seketika. Beberapa saat kemudian, terdengar suara halusnya ketawa.

“Aha, lawakla kau ni. Aku pun tak melatah tau.” Balas Qaisara Hana sambil masih ketawa kecil. Alahai, poyonya kau Qa-ish, bajet-control-ayu-sopan siaa.

Smiling eyes! Kali ini giliran Akif Rayyan pula jadi freeze. Pertama kali dia melihat gadis itu senyum dan ketawa. Apabila dia tersenyum, mata gadis itu ibarat turut senyum sekali dan bola matanya bersinar. Akif Rayyan! Snap it! Kang kantoi tenung anak dara orang!

“Hehe, maaf. Oh ya, ni sepupu aku Akif Rayyan. Dulu dia sekolah EC and SDJ, so he’s one of the most top player in the school.  Meet ya, Akif Qa-ish, Qa-ish Akif.”

Mencerlung mata Akif Rayyan memandang sepupunya. Tak guna, dia kenakan aku balik!

Qaisara Hana menahan muka selamba dan menampal senyum terlebih madu kepada Akif Rayyan. “Hi!” tangannya diangkat tanda salam perkenalan.

“Hi,” balas Akif Rayyan dingin. Dia menarik lengan Akid Zafran lalu beredar dari kelas 4 Alpha.

“Oi, dah dah lah tu. Apa main tarik-tarik ni? Ingat ni cerita korea ke?”

Korea? Hati Akif Rayyan terdetik. Ah, Qaisara Hana lagi!

“Mana nota nya? Berjanggut aku tunggu kau dalam kelas dork!”

“Dork?? Tak guna punya sepupu! Nah bukunya, kacau betul aku nak jual minyak kat Qa-ish tu tau. Yang kau tepuk bahu aku sekuat-kuatnya depan Qa-ish tu kenapa? Kau tau kan aku ni auto-latah?” jeling Akid Zafran.

Ala kid, sorry lah. Aku tak nampak kau tengah berborak dengan siapa. Aku main terjah je lah tepuk bahu kau. Lupa pulak aku kau berchenta dengan Qa-ish. Hehe. Aku lagi kesian tau, lama gila tunggu nota ta turun2 dari langit. So  sorry and thanks btw,”

“Sorry naik lori lah!” guraunya.

No comments:

Trick or Treat

My Heart Tells This

Peeps

hak cipta CERITERA QAISARA HANA adalah hak milik myrara♥heart♀